De historie van de Volkswagen

Tot het begin van de oorlog in september 1939 had de Volkswagenfabriek aan het Mittellandkanal bij Fallersleben slechts een kleine serie gefabriceerd van de zogenoemde KdF-Wagen, de voorganger van de na de oorlog wereldberoemd geworden Kever. Dit voertuig werd aangedreven door een achterin geplaatste, luchtgekoelde motor. Het ging terug op een ontwerp dat al in 1934 was aangeboden aan het Duitse ministerie van Rijksverkeer en dat voornamelijk was gemaakt door constructeur Ferdinand Porsche. Het voertuig moest volgens de richtlijnen van Hitler een verkoopprijs hebben van minder dan duizend reichsmark en zodoende voor brede lagen van de bevolking betaalbaar zijn.

In 1937 kwam het Volkswagenproject onder het gezag van het Deutsche Arbeitsfront (DAF), dat zijn onderafdeling Kracht durch Freude met de verdere uitvoering belastte. Zo ontstond het begrip KdF-Wagen. Veel mensen hadden voor deze personenauto gespaard, maar tot 1945 werd hij nooit geleverd of voor zijn oorspronkelijke civiele toepassing gebruikt, want met het begin van de oorlog veranderden in een klap de taken van de fabriek, die nog in aanbouw was. Het begin van de productie van de KdF-Wagen werd ten slotte langdurig in de ijskast gezet ten gunste van de bewapeningsindustrie. De techniek en het concept van de personenauto werden met succes gebruikt in een voor de Wehrmacht bedoelde vierdeurs Kübelwagen (een soort Jeep), Type 82 genoemd, en de amfibiependant met vierwielaandrijving, Type 166.

Na het einde van de oorlog pakte de slechts licht gehavende fabriek zijn activiteit weer op onder toezicht van de Britse militaire regering. De productielocatie werkte in het begin onder de naam Wolfsburg-Motor-Works en begon – eerste vrijwel uitsluitend in handarbeid – aan de bouw van de oorspronkelijk geplande personenauto. Vanaf 1946 stegen de productiecijfers snel. De eerste twintigduizend naoorlogse Kevers gingen niet naar particulieren, maar bleven voorbehouden aan de instanties van de geallieerde bezettingsmachten. In 1955 rolde het miljoenste voertuig van de productieband.

Wij hebben verschillende volkswagens in onze collectie, bekijk hier onze huidige collectie voor het actuele aanbod.

Bron: VW-bus in woord en beeld- Udo Paulitz

Wedding Dresses GuideHigh Risk Merchant Account